Welkom op de pagina van groep 6/7

In onze gezellige groep 6/7 zitten 28 geweldige leerlingen: 16 leerlingen in groep 6 en 12 leerlingen in groep 7. Op maandag zijn beide leerkrachten op school, zodat we de groep waar nodig kunnen verdelen. Beide groepen krijgen zo toch specifieke aandacht en bepaalde onderwerpen kunnen dan worden uitgediept. Op de overige dagen is het als volgt verdeeld: op dinsdag en woensdag staat juf Marjolein voor de klas en op donderdag en vrijdag juf Emmeline.

Bij rekenen gaan we dit jaar verder waar de groepen vorig jaar gebleven zijn. Groep 6 en groep 7 werken dus aan verschillende onderwerpen. Datzelfde geldt voor spelling en grammatica, wel werken we dit jaar met een nieuwe methode: Staal 2. Met deze nieuwe methode wordt ook gewerkt bij taal, maar daar werken beide groepen aan dezelfde thema’s. Deze methode is namelijk thematisch opgebouwd en deze thema’s kunnen in een willekeurige volgorde aangeboden worden en zelfs per jaargroep gewisseld worden. Fijn om als gehele klas in de stof te duiken en met en van elkaar te leren.

Voor dat laatste hebben we ook gekozen bij de zaakvakken (wereldoriëntatie). Ook bij deze methodes is het mogelijk om de volgorde van de thema’s te wisselen en dat komt bij combinatiegroepen dus erg goed uit. Bij geschiedenis werken we daarom aan dezelfde thema’s, maar wel met verschillende onderwerpen. Zo komt bijvoorbeeld de Gouden Eeuw bij beide groepen aan bod, al zijn de onderwerpen wel verschillend. Bij aardrijkskunde en natuuronderwijs hebben we het zo kunnen plannen dat de klas als geheel dezelfde lessen krijgt. Daarnaast werken we met andere teksten (rijke teksten) bij de leeslessen die op hun beurt weer gekoppeld zijn aan de onderwerpen van de zaakvakken. Doordat we aan dezelfde thema’s werken, is het mogelijk om in deze lessen weer klassikaal met dezelfde teksten te werken. Ook bieden we regelmatig een (voorlees)boek aan dat aansluit bij de onderwerpen en thema’s. Zo motiveren we de leerlingen om zelf ook te blijven lezen over tal van boeiende onderwerpen, zowel verhalend als informatief.

Engels is weer apart. Groep 6 werkt meer aan woordenschat en schrijven, spreken en luisteren, terwijl er in groep 7 ook meer aandacht is voor de grammatica.

Dit jaar hebben we natuurlijk ook weer dans en drama, muziek, gym en beeldende vorming van onze vakdocenten.

Voor groep 7 staat later in het jaar ook het verkeersexamen op het programma.

Natuurlijk zullen we ook dit schooljaar weer kennis en ervaring opdoen op andere plekken en af en toe naar een museum of een voorstelling gaan. U wordt daarvan op de hoogte gehouden via Parro.

We maken er een fijn schooljaar van!

Met vriendelijke groet,

Juf Emmeline en juf Marjolein